죽은 사람에 대한 이야기가 나오면, 많은 사람들은 그에 관하여 더 이야기하기를 꺼립니다. 그런데 어떤 사람들은 그 화제를 단지 거북스러워하는 정도가 아니라, 두려움에 사로잡힙니다. 그러므로 죽은 사람에 대한 두려움과 관련된 관습과 의식들을 전세계의 여러 문화권에서 찾아볼 수 있는 것도 이례적인 일이 아닙니다. 예로서, 아프리카의 사하라 이남 지역에서 찾아볼 수 있는 관습들을 살펴보도록 합시다.
서아프리카의 한 도시에 사는 어떤 여자는 자기 가족 중 한 사람이 죽은 후에 있었던 일을 생생하게 기억하고 있습니다. 그 여자는 이렇게 말합니다. “친족 한 사람이 죽은 사람을 위해, 정기적으로 음식을 한 접시 준비하여 죽은 사람의 침실에 조심스럽게 갖다 놓곤 하였습니다. 나는 그 친족이 없을 때, 그 곳에 들어가서 그 음식을 먹곤 하였지요. 그 친족은 돌아와서 매우 기뻐하였습니다! 그는 죽은 사람이 그 음식을 먹었다고 믿은 것입니다. 그런 일이 얼마 동안 계속되다가 마침내 나는 병이 났습니다. 나는 식욕을 잃어서 아무 음식도 먹을 수가 없었지요. 그 일로 나는 공포에 사로잡혔습니다! 친족들 중 많은 사람은 우리의 죽은 친족이 내게 병을 일으킨 것이라고 단정하였지요. 그가 가족 중의 누군가에게 화를 내고 있는 것이 틀림없다고 친족들은 생각하였습니다.”
그 도시에서는, 어느 집에 쌍둥이가 있다가 그 중 한 명이 죽을 경우, 가족들은 아무도 집 안에서 죽은 사람에 관하여 이야기해서는 안 됩니다. 누군가가 죽은 쌍둥이에 관하여 묻는다면, 가족들은 으레 “그 아이는 소금을 사러 밖에 나갔습니다”라고 대답할 것입니다. 그들은 사실대로 말하면 살아 있는 쌍둥이의 생명도 잃게 될 것이라고 굳게 믿고 있습니다.
다음에는, 이러한 장면을 생각해 보십시오. 세 아내를 거느렸던 한 남자가 죽었습니다. 장례식 다음날, 그 아내들을 위하여 특별한 흰옷을 만듭니다. 한편, 집 근처에 나무와 풀잎으로 특별한 장소를 만드는데, 그 곳에서 이 여자들은 목욕을 하고 그 특별한 흰옷을 입습니다. 그 곳에는 그 여자들과 또 그들을 돕도록 정해진 한 여자 외에는 아무도 들어갈 수 없습니다. 이 특별한 목욕실에서 나올 때, 그 여자들은 베일로 얼굴을 가립니다. 그 여자들은 또한 세베, 즉 새끼줄로 만든 “보호”용 목걸이를 겁니다. 이러한 의식상의 씻는 일은 100일 동안 금요일과 월요일마다 행해집니다. 이 기간에 그들은 어떤 물건도 남자로부터 직접 받을 수 없습니다. 만일 어떤 남자가 그들에게 무엇인가를 주기를 원한다면, 그는 먼저 그 물건을 땅바닥이나 탁자 위에 내려놓아야 합니다. 그러면 여자는 그 물건을 집을 것입니다. 아무도 이 여자들의 침대에 앉거나 그 위에서 잠을 자는 것이 허용되지 않습니다. 그들은 집을 나설 때면 언제나, 각각 특별한 막대기를 가지고 가야 합니다. 이 막대기를 가지고 있으면 그들은 죽은 남편이 자기들을 공격하지 못할 것이라고 생각합니다. 그들은 이와 같은 사항들을 따르지 않으면, 죽은 남편이 화를 내고 자기들에게 해를 줄 수 있다고 생각합니다.
이러한 경험들은 그 지역에서 흔히 있는 일입니다. 하지만 이러한 형태의 관습이 유독 아프리카에만 있는 것은 아닙니다.
BRING up the subject of the dead, and many people shrink from speaking any further about it. Some, however, are not just uncomfortable with the subject; they are stricken with fear. So it is not unusual to find customs and rites related to fear of the dead in cultures throughout the world. For example, let us look at the customs found in sub-Saharan Africa.
One woman in a West African city vividly remembers what happened after a member of her family died. She relates: “A relative would regularly prepare a plate of food for the deceased and carefully place it in his bedroom. When she was not around, I would go and help myself to the food. When the relative returned, she was so happy! She believed the dead one had received the goodies. This went on for some time until I fell sick. I lost my appetite and could not eat any food. This created a panic in me! Many of my relatives concluded that my illness was caused by our dead relative. He must be angry at someone in the family, they thought.”
In that same city, if a family has twins and one dies, no one may speak of the deceased in the home. If someone asks about the twin who died, the family will customarily reply: “He, or she, went out to buy salt.” They strongly believe that the surviving twin’s life will be taken if the truth is spoken.
Next, picture this scene: A man who had three wives has died. The day after the funeral, special white clothing is made for the wives. At the same time, a special place made of wood and thatch is built near the home, where these women will bathe and dress in the white apparel. No one is to enter that place except them and a woman designated to assist them. Upon emerging from this special washroom, the women’s faces are veiled. The women also wear a sebe, a rope necklace for “protection.” This ceremonial washing is done each Friday and Monday for 100 days. During this period they cannot take anything directly from a male. If a man wants to give them something, he must first place it on the ground or on a table. The woman will then pick it up. No one is allowed to sit on or sleep in the bed of these women. Whenever they leave the home, they each must carry a special stick. They think that possession of this stick will prevent their deceased husband from attacking them. If the above instructions are not followed, they feel that the dead husband could become vexed and harm them.
Such experiences are common in that part of the world. However, these types of customs are not unique to Africa.
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