아메리카 원주민 편집자들인 톰 힐(세네카족)과 그의 연장자인 리처드 힐(투스카로라족)은 그들의 공저 「창조물의 내력—아메리카 원주민의 근원과 신앙」(Creation’s Journey—Native American Identity and Belief)에서 다음과 같이 기술합니다. “대부분의 원주민 부족들은 자기들이 바로 이 땅의 흙이나 물로부터 또는 별들로부터 만들어졌다는 전통적인 믿음을 가지고 있다. 한편, 고고학자들은 베링 해협을 연결하는 거대한 육로가 있어서 아시아인들이 그 육로를 통해 아메리카의 두 대륙으로 이주해 왔다는 이론을 가지고 있다. 그 이론에서 주장하는 바에 따르면, 이 아시아인들이 서반구 원주민 부족들의 조상이다.” 일부 아메리카 원주민은 백인의 베링 해협 설에 대해 회의적인 태도를 나타내는 경향이 있습니다. 그들은 자기들의 전설과 설화를 더 믿고 싶어합니다. 그들은 자기들이 아시아에서 이주해 온 탐험자가 아니라 원거주자라고 생각합니다.
러셀 프리드먼은 자기의 저서 「인디언의 겨울」(An Indian Winter)에서 다음과 같이 설명합니다. “만단족[미주리 강 상류 근처에 살던 부족]의 신앙에 의하면, 첫 인간은 강력한 영, 즉 신적인 존재였다. 그는 먼 옛날에 생명의 주, 즉 만물의 창조주에 의해 창조되어, 보통 인간들과 우주에 거하는 수없이 많은 신들 즉 영들 간의 중개자 역할을 하게 되었다.” 만단족의 신앙에는 심지어 이러한 홍수 전설도 들어 있었습니다. “한번은, 대홍수가 전세계를 휩쓸었을 때, 첫 인간은 사람들에게 홍수의 물 위로 높이 솟을 만한 보호탑 즉 ‘방주’를 짓도록 가르쳐 그들을 구하였다. 그에게 경의를 표하는 뜻에서, 만단족의 모든 마을에는 그 신화적인 탑의 축소된 모사품—판자 울타리에 둘러싸인 약 1.5미터 높이의 삼나무 기둥—이 있었다.”
또한 만단족의 종교적 상징물로 “높은 기둥”이 있었습니다. 이 기둥은 “깃털과 모피로 둘러싸였으며 꼭대기에는 소름끼치는 검게 칠한 나무로 만든 머리가 얹혀” 있었습니다. 이것은 누구를 상징하였습니까? “이 형상은 오흐키-하다, 즉 인간에게 큰 영향력을 행사하지만 생명의 주나 첫 인간만큼 강력하지는 못한 악한 영을 상징”하였습니다. 대초원 지대의 평원 인디언에게 있어서, “영계에 대한 신앙은 분명히 일상 생활의 일부였[습니]다. ··· 인간사를 지배하는 신성한 존재들의 도움과 승인을 먼저 구하지 않고서는 어떠한 중요한 결정을 내릴 수도 없었고, 어떠한 계획을 착수할 수도 없었”습니다.
존 비어호스트는 「북아메리카 신화」(The Mythology of North America)라는 그의 저서에서 이렇게 설명합니다. “씨족들이 있기 전에 오세이지족은 가니타(무법 혹은 무질서)라고 알려진 상태에서 이리저리 떠돌아다녔다고 한다. 전통적인 견해에 따르면, 그 초기 시절에 작은 노인들이라고 불리는 특정 사상가들이 ··· 조용하고 창조적인 힘이 하늘과 땅에 가득 차서 별과 달과 해가 완벽한 질서 가운데 운행되도록 해준다는 이론을 만들어 냈다. 그 사상가들은 그 힘을 와콘다(신비스러운 힘) 혹은 에아와우오나카(우리를 존재하게 해준 것)라고 불렀다.” 서부에 살고 있는 주니족, 수족, 라코타족도 비슷한 생각을 가지고 있습니다. 위네바고족에게도 “땅을 만든 자”와 관련된 창조 신화가 있습니다. 그 내용은 다음과 같습니다. “그가 빛이 있기를 바라자 빛이 있게 되었다. ··· 그리고 그가 다시 생각하고 땅이 있기를 바라자 이 땅이 존재하게 되었다.”
Native American editors Tom Hill (Seneca) and Richard Hill, Sr., (Tuscarora) write in their book Creation’s Journey—Native American Identity and Belief: “Most native peoples traditionally believe that they were created from the earth itself, from the waters, or from the stars. Archaeologists, on the other hand, have a theory of a great land bridge across the Bering Strait, over which Asians migrated to the Americas; these Asians, the theory maintains, were the ancestors of the native peoples of the Western Hemisphere.” Some Native Americans tend to be skeptical about the white man’s Bering Strait theory. They prefer to believe their legends and narratives. They view themselves as the original inhabitants rather than as exploring migrants from Asia.
In his book An Indian Winter, Russell Freedman explains: “According to Mandan [a tribe that was near the upper Missouri River] belief, the First Man was a powerful spirit, a divine being. He had been created in the distant past by the Lord of Life, the creator of all things, to act as a mediator between ordinary humans and the countless gods, or spirits, that inhabited the universe.” Mandan belief even included a flood legend. “Once, when a great flood swept over the world, the First Man saved the people by teaching them to build a protective tower, or ‘ark,’ that would rise high above the floodwaters. In his honor, every Mandan village had a miniature replica of that mythical tower—a cedar post about five feet high, surrounded by a plank fence.”
The Mandans also had as a religious symbol “a tall pole wrapped with feathers and fur and topped with a hideous wooden head, painted black.” Who could this represent? “This effigy represented Ochkih-Haddä, an evil spirit who had great influence over humans but was not as powerful as the Lord of Life or the First Man.” For the Plains Indians, “belief in the spirit world was an unquestioned part of everyday life. . . . No major decision could be reached, no project undertaken, without first seeking the aid and approval of the sacred beings who governed human affairs.”
In his book The Mythology of North America, John Bierhorst explains: “Before there were clans, the Osage, it was said, wandered from place to place in a condition known as ganítha (without law or order). A traditional view held that in those early days certain thinkers called Little Old Men . . . formulated the theory that a silent, creative power fills the sky and the earth and keeps the stars, the moon, and the sun moving in perfect order. They called it Wakónda (mysterious power) or Eáwawonaka (causer of our being).” A similar idea is shared by the Zuni, the Sioux, and the Lakota in the West. The Winnebago also have a creation myth that involves “Earthmaker.” The account says: “He wished for light and it became light. . . . Then he again thought and wished for the earth, and this earth came into existence.”
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