프랑스 사람들이 그들이 읽을 수 있는 형태로 된 성경을 구할 수 있도록 최초로 지속적인 노력을 기울인 사람은, 12세기에 프랑스 중부 리옹에 살던 피에르 발도라는 상인이었습니다. 발도는 프랑스 남동부에서 사용하던 방언인 프로방스어로 성서의 일부를 번역해 달라고 의뢰하였습니다. 1179년에 열린 제3차 라테란 공의회에서, 발도는 교황 알렉산데르 3세에게 자신의 부분역 성서를 바쳤습니다.
나중에 교회는 발도와 그의 추종자들을 이단으로 정죄하였고, 수사들은 발도가 의뢰해서 만든 성서 번역판들을 불태웠습니다. 그 때 이후로, 교회는 하느님의 말씀이 평민의 손에 들어가게 하려는 모든 노력을 저지하였습니다.
교회는 1211년에 프랑스 동부에 있는 메스 시에서 성서를 불태움으로 교회가 사용할 전략을 분명히 드러냈습니다. 1229년 툴루즈 공의회는 평신도가 어떤 언어이든 지방 언어로 된 성서를 사용하지 못하도록 명백히 금하였습니다. 이러한 조처에 이어 1234년에는 스페인 타라고나에서 공의회가 열려, 로망스어(라틴어에서 갈라져 나온 언어)로는 어떤 언어로든 성서를 소유하지 못하도록 금했는데, 심지어 교직자들도 그러한 성서를 소유하는 것이 금지되었습니다.
그러한 가차없는 반대에도 불구하고, 최초의 프랑스어 전역 성서가 13세기 후반에 나왔습니다. 익명으로 번역된 이 성서는 조금밖에 배포되지 못하였습니다. 그 당시에는 어떤 형태로도 평민이 성서를 구할 수 없었습니다. 손으로 사본을 만들어서 값이 비싸고 구할 수 있는 양이 한정되어 있었기 때문에, 성서를 소유할 수 있는 사람은 거의 전적으로 귀족과 교직자들로 국한되어 있었습니다.
The first sustained effort to make the Holy Scriptures available to the people of France in a form that they could read came from Peter Waldo, a 12th-century merchant from Lyons, in central France. Waldo commissioned the translation of parts of the Bible into Provençal, a dialect spoken in southeastern France. In 1179, at the Third Lateran Council, he had his partial Bible translation presented to Pope Alexander III.
Later on, the church condemned Waldo and his followers as heretics, and monks burned the translations he had commissioned. From then on, the church resisted every effort to put the Word of God into the hands of the common people.
The church made its strategy clear in 1211 by burning Bibles in the city of Metz, in the east of France. In 1229 the Council of Toulouse expressly forbade the use by the laity of vernacular Bibles in any language. This was followed in 1234 by the Council of Tarragona, Spain, which forbade possession of Bibles in any Romance language (language derived from Latin), even by the clergy.
Despite such relentless opposition, the first complete French-language translation of the Bible appeared in the second half of the 13th century. Translated anonymously, this Bible received only scant distribution. At this time the Bible was not available to the common people in any form. Copies were made by hand. The high price and limited availability restricted possession of the Bible almost exclusively to the nobility and the clergy.
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