19세기 초에 프랑스의 사회주의자 에티엔 카베(1788-1856년)와 그와 함께한 280명의 사람들은 자기들의 이상에 따라 일리노이 주의 노부에 공동 부락을 건설하였다. 그러나 8년도 채 되지 않아 그 공동 부락에 불화가 생겨 그 부락은 아이오와 주나 캘리포니아 주의 그와 유사한 집단들처럼 곧 와해되었다.
또 다른 프랑스 사람 샤를 푸리에(1772-1837년)는 사회의 모든 성원이 역할을 바꾸어 가며 농업 협동 사회를 이룬다는 사상을 발전시켰다. 개인들은 사회 전체가 거둔 성공에 근거하여 대가를 지불받게 되어 있었다. 그러나 프랑스와 미국에서 이러한 방침에 근거하여 세워진 사회는 오래 가지 못하였다.
거의 같은 시기에 웨일스 출신의 사회 개혁가 로버트 오언(1771-1858년)은 수백 명의 사람들이 함께 살며 주방과 식당을 공동으로 사용하는 협동 마을을 건설하자고 제안하였다. 각 가족은 따로따로 개인집에 살면서 자녀가 세 살이 될 때까지 자녀를 돌보았다. 그 후에는 마을 전체가 자녀를 돌보는 일을 떠맡았다. 그러나 오언의 시도는 실패하였고, 그는 개인 재산을 많이 잃었다.
존 노이스(1811-1886년)는 「신 브리태니카 백과 사전」에서 “미국에서 사회주의에 입각한 유토피아 사회 중에서 가장 성공적인 사회”라고 지칭하는 사회의 설립자가 되었다. 노이스의 추종자들이 일부 일처제를 버리고 상호 동의하에 성관계를 갖는 일을 모든 사람에게 허용하자 노이스는 간음죄로 체포되었다.
중앙 아메리카에 세워질 일종의 “자본주의 유토피아”인 레세페르 시는 그러한 유토피아 사회를 건설하려는 시도로 최근에 계획된 것이라고, 런던의 「선데이 타임스」지는 보도한다. 그 계획은 투자자들을 구하였다. “21세기의 기적의 도시”에 살게 될 것이라는 생각에 유혹을 느낀 낙원을 찾는 사람들은 5000달러를 송금한 다음, 역시 그렇게 투자할 의사가 있는 같은 생각을 가진 사람들을 찾아냄으로 일종의 피라미드 판매 방식에 가담하라는 권유를 받았다. 들리는 바에 의하면, “혹시 어떤 국가가 설득되어 그 계획을 실행할 건축 부지를 공급해 준 덕분에 그 곳에 자그마한 호텔이 건축된다 해도” 그 정도의 돈으로 할 수 있는 일이란 고작해야 그 계획이 실행되는 현장을 둘러보는 데 드는 비행기표 값을 지불하는 정도라고, 동 지는 보도하였다. 그 곳에 “낙원”이 설립될 실질적인 가망성은 없다.
낙원을 찾는 많은 사람들에게 섬은 매력적으로 느껴진다. 그러나 오늘날 가장 평화로운 지역들까지도 범죄로 더럽혀지고 있다
In the early 19th century, French socialist Étienne Cabet (1788-1856) and 280 associates founded a communal settlement in Nauvoo, Illinois, based on his ideals. But within eight years such dissension arose in the community that it soon disbanded, as did similar groups in Iowa and California.
Another Frenchman, Charles Fourier (1772-1837), developed ideas for a cooperative agricultural community with shifting roles for all its members. Each individual was to receive remuneration based on the success of the group as a whole. But communities based on these lines in both France and the United States were short-lived.
At about the same time, Welsh social reformer Robert Owen (1771-1858) proposed cooperative villages where hundreds of people would live together with communal kitchen and dining areas. Individual families would live in their own apartments and care for their children until they reached the age of three. Thereafter, their care was to be taken over by the whole community. But Owen’s experiments failed, and he lost much of his personal fortune.
John Noyes (1811-1886) became the founder of what The New Encyclopædia Britannica calls “the most successful of the utopian socialist communities in the United States.” When his followers abandoned monogamous marriages and permitted sexual relations simply by mutual agreement among all, Noyes was arrested for adultery.
Laissez Faire City, a kind of “capitalist Utopia” in Central America, is a recent attempt to create such a Utopian community, reports The Sunday Times of London. The project sought investors. Lured by the prospect of living in “the miracle city of the 21st century,” paradise seekers were invited to send $5,000 and join in a form of pyramid selling, searching out like-minded people who would, in turn, invest their money. Reportedly, all that this sum of money does is pay for an airline ticket to view the project “should a country ever be persuaded to give it building space, and a small hotel be built there,” commented the newspaper. There is no realistic hope of any “paradise” being established there.
An island appeals to many paradise seekers. But today crime tarnishes even the most peaceful areas
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