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우리일상 생각과자극

일부 로마인들은 유대인들이 자녀를 부드럽게 대하는 것을 보고 이상하게 생각하였다 *마을버스광고-시내버스광고-버스정류장광고.버스음성광고.지하

100BW ECO 2018. 9. 27. 04:37




성서의 교훈은 고대 이스라엘 사람들이 주변 나라들보다 훨씬 높은 수준의 가정 생활을 누리는 데 도움이 되었다. 역사가인 앨프레드 에더샤임은 이렇게 말한다. “이스라엘 국경 밖에 사는 민족들에게는 오늘날 우리가 이해하고 있는 것과 같은 가정 생활, 혹은 심지어 가족이라고 적절하게 일컬을 만한 것이 없다시피 하였다.” 예를 들면, 고대 로마인들의 경우, 법은 아버지에게 가족 내에서 절대적인 권력을 행사할 수 있게 해주었다. 아버지는 자녀를 노예로 팔아 버릴 수도 있었고, 노동자처럼 일하게 할 수도 있었고, 심지어 자녀를 처형하고서도 벌을 받지 않을 수 있었다.
  일부 로마인들은 유대인들이 자녀를 부드럽게 대하는 것을 보고 이상하게 생각하였다. 사실, 1세기의 로마 역사가 타키투스는 유대인들에 대해 증오에 찬 표현까지 하였는데, 유대인들의 관습이 “괴상하며 혐오스럽다”고 말하였다. 하지만 그는 이러한 사실은 인정하였다. “유대인에게는 갓난아기를 죽이는 것이 범죄에 속한다.”
  성서는 높은 표준을 제시한다. 성서는 유대인들에게 자녀가 소중한 존재이므로—사실상 하느님께서 친히 주신 유산으로 간주해야 하므로—그에 알맞게 대해야 한다고 가르쳤다.  분명히, 많은 유대인들은 그러한 교훈에 따라 살았다. 심지어 그들의 언어도 이러한 점을 반영하였다. 에더샤임이 기술하는 바에 따르면, 고대 히브리어에는 아들과 딸에 해당하는 말 외에도 자녀에 해당하는 단어가 아홉 개나 있었는데, 각 단어는 생애의 서로 다른 단계에 적용되었다. 예를 들면, 아직 젖을 먹고 있는 자녀에게 적용되는 단어가 있는가 하면, 젖을 뗀 자녀에게 적용되는 단어도 있었다. 조금 더 나이를 먹은 자녀에게는 그 자녀들이 굳건하고 강해지고 있음을 의미하는 단어가 있었다. 그리고 더 나이 든 청소년에게는 문자적으로 ‘자유롭게 되다’를 의미하는 단어가 있었다. 에더샤임은 이렇게 말한다. “확실히, 자녀가 성장해 가는 각 단계에 따라 구체적인 명칭을 부여해 줄 정도로 자녀의 생활을 예리하게 관찰한 사람들이라면 자녀에 대한 애착도 대단했을 것임에 틀림없다.”

BIBLE precepts helped the people of ancient Israel to enjoy a standard of family life that was far superior to that of the surrounding nations. Historian Alfred Edersheim comments: “Beyond the boundaries of Israel, it would be scarcely possible to speak with any propriety of family life, or even of the family, as we understand these terms.” For example, among ancient Romans the law gave the father absolute power in the family. He could sell his children into slavery, make them work as laborers, or even execute them—with impunity.
  Some Romans thought that the Jews were strange for treating their children gently. In fact, the first-century Roman historian Tacitus wrote a hateful passage against the Jews, saying that their customs were “at once perverse and disgusting.” However, he did acknowledge: “It is a crime among them to kill any newly-born infant.”
  The Bible provided a lofty standard. It taught the Jews that children were precious—actually to be viewed as an inheritance from God himself—and were to be treated accordingly.  Evidently many lived by such counsel. Even their language was revealing in this connection. Edersheim notes that besides the words for son and daughter, ancient Hebrew had nine words for children, each applying to a different stage of life. For example, there was a word for a child who was still breast-feeding and another for one who had been weaned. For slightly older children, there was a word implying that these were becoming firm and strong. And for older youths, there was a word that literally meant ‘to shake oneself free.’ Edersheim comments: “Assuredly, those who so keenly watched child-life as to give a pictorial designation to each advancing stage of its existence, must have been fondly attached to their children.”
  
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