1519년 9월 20일, 산안토니오호, 콘셉시온호, 빅토리아호, 산티아고호—크기순—가, 마젤란의 기함이자 두 번째로 큰 배인 트리니다드호를 따라 남아메리카로 항해를 합니다. 12월 13일, 그들은 브라질에 당도하여 팡 데 아수카르 즉 슈거로프 산의 웅장한 모습을 보며 아름다운 리우데자네이루 만으로 들어가 배를 수리하고 식량을 얻습니다. 그리고 나서, 그들은 엘 파소 즉 또 다른 대양으로 통하는 찾기 어려운 통로를 찾아 지금의 아르헨티나를 향해 계속 남쪽으로 갑니다. 그러는 동안, 날이 점점 추워지고 빙산이 나타납니다. 결국, 1520년 3월 31일, 마젤란은 산훌리안이라는 추운 항구에서 겨울을 나기로 결정합니다.
이 때까지 이 항해는 콜럼버스의 첫 번째 대서양 횡단보다 여섯 배나 긴 기간이 걸렸는데도, 해협이라고는 하나도 없습니다! 사기는 산훌리안의 날씨만큼이나 얼어붙어 있는데다, 일부 선장들과 장교들을 포함하여 사람들은 몹시 집에 가고 싶어합니다. 폭동이 일어나는 것도 놀랄 일이 아닙니다. 그러나 마젤란의 신속하면서도 결단력 있는 조처로, 그 폭동은 수포로 돌아가고 주모자 중 두 명이 죽임을 당합니다.
항구에 낯선 배들이 있으니, 강인한—그리고 체격도 큰—원주민들이 호기심을 갖는 것도 당연한 일입니다. 이 거인들 앞에서 난쟁이가 된 것처럼 느낀 방문객들은 그 땅을 파타고니아—“큰 발”을 의미하는 스페인어 단어에서 유래—라고 부르게 되는데, 이 곳은 오늘날까지도 그렇게 부르고 있습니다. 그들은 또한 ‘크기가 송아지만한 바다늑대와 물 속으로 헤엄쳐 다니며 물고기를 먹고 까마귀와 비슷한 부리를 가진, 검은색과 흰색으로 된 거위’를 보게 됩니다. 그렇습니다. 독자가 짐작한 대로 그것들은 물개와 펭귄입니다!
위도가 극지방에 가까운 지역에서는 맹렬한 폭풍이 갑작스럽게 불어닥치는 경향이 있습니다. 그래서 원정대는 겨울이 끝나기 전에 첫 번째 재난을 당합니다. 크기가 작은 산티아고호가 좌초된 것입니다. 하지만 다행히도, 승무원들은 좌초된 배에서 구조됩니다. 그 후, 나머지 네 척의 배는, 쉴새없이 불어대는 차디찬 강풍의 위력에 휩쓸려 다니는 날개 달린 작은 나방처럼, 물이 점점 더 차가워지는 남쪽으로 10월 21일까지 힘차게 내려갑니다. 물보라와 진눈깨비 속을 헤쳐 나가면서도, 모두는 서쪽으로 나가는 출구를 찾는 데 혈안이 되어 있습니다. 엘 파소를 찾고 있는 것입니까? 그렇습니다! 마침내, 그들은 나중에 마젤란 해협으로 알려지게 되는 해협으로 돌아 들어가게 됩니다! 하지만 이러한 성공의 순간도 잠시뿐입니다. 산안토니오호가 그 해협의 미로 속에서 의도적으로 사라져 스페인으로 돌아간 것입니다.
나머지 세 척의 배는 황량한 피오르드와 눈 덮인 봉우리들 사이로 항해를 강행하여 그 꼬불꼬불한 해협을 통과합니다. 그들은 남쪽에서 수없이 많은 불을 보게 되는데, 아마도 인디오들의 촌락에서 피어오르는 불이었을 것입니다. 그래서 그들은 이 땅을 티에라델푸에고 즉 “불의 땅”이라고 부릅니다.
On September 20, 1519, the San Antonio, the Concepción, the Victoria, and the Santiago—largest to smallest—follow Magellan’s flagship, the Trinidad, the second-largest vessel, as they sail for South America. on December 13, they reach Brazil, and under the majestic gaze of Pão de Açúcar, or Sugarloaf Mountain, they enter the beautiful bay of Rio de Janeiro for repairs and provisions. Then they continue south into what is now Argentina, ever alert for el paso, the elusive passage to another ocean. Meantime, the days get colder and icebergs appear. Eventually, on March 31, 1520, Magellan decides to winter in the cold harbor of San Julián.
The voyage has now taken six times longer than Columbus’ first Atlantic crossing—and still no strait! Morale is as frigid as the San Julián weather, and the men, including some of the captains and officers, are desperate to go home. It is no surprise when mutiny erupts. But through quick, decisive action on Magellan’s part, it fails, and two of the ringleaders are killed.
The presence of strange ships in the harbor naturally piques the curiosity of the hardy—and big—local inhabitants. Feeling like dwarfs next to these giants, the visitors call that land Patagonia—from a Spanish word meaning “big feet”—its name to this day. They also observe ‘sea wolves resembling calves in size, and black and white geese that swim underwater, eat fish, and have beaks like crows.’ Yes, you guessed it—seals and penguins!
Polar latitudes are prone to sudden, violent storms, and before winter is over, the fleet suffers its first casualty—the tiny Santiago. Fortunately, though, the crew are rescued from the grounded wreck. Thereafter, the four remaining ships, like battered little winged moths in the thrall of unremitting icy gales, pound their way south into ever colder waters—until October 21. Through spray and sleet, all eyes are locked onto an opening to the west. El paso? Yes! At long last, they turn and enter the strait that is later known as the Strait of Magellan! Yet, even this moment of triumph is tarnished. The San Antonio deliberately disappears in the maze of the strait and returns to Spain.
The three remaining ships, flanked by bleak fjords and snowcapped peaks, doggedly force their way through the tortuous strait. To the south they spot countless fires, possibly from Indian camps, so they call that land Tierra del Fuego, “Land of Fire.”
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