“마무리 작업이 끝난 다이아몬드의 가치는 크기에 의해 결정되겠군요” 하고 내가 말하자, 더크는 이렇게 대답했습니다. “그렇게 간단한 문제가 아닙니다. 다이아몬드 상인들은 흔히 다이아몬드의 가치가 모양, 크기, 빛깔, 투명도 등 네 가지 요인에 의해 좌우된다고 말하죠. 이 네 가지 요인 모두가 다이아몬드의 아름다움 그러니까 가치와 관련이 있습니다.
우선, 모양에 대해서 이야기하도록 하죠. 멋지게 깎아서 만든 다이아몬드는 예술 작품, 다시 말해 초소형 조각품이라고 할 수 있죠. 아까 감탄하셨던 하트 모양의 다이아몬드를 좀더 자세히 살펴보십시오. 이런 모양을 만들기란 쉽지 않죠. 그리고 다른 모양들보다 원석을 더 많이 희생해야 합니다. 모든 단면이 어떻게 대칭으로 배열되어 다이아몬드에 아름다움을 더해 주고 있는지 유의해 보십시오. 이 다이아몬드는 아주 잘 깎인 것 같습니다.
당신은 처음에 이 다이아몬드의 크기에 감명을 받으셨죠. 이해할 만한 일입니다. 8캐럿이나 되는 큰 다이아몬드니까요. 참고로 말씀드리자면 1캐럿은 0.2그램에 해당하니까, 우리는 다이아몬드가 몇 캐럿이나 되는지를 무게를 달아서 결정합니다. 일반적으로 말해서, 캐럿 수가 많으면 많을수록 다이아몬드의 가치가 높지만, 다이아몬드의 가치는 빛깔과 투명도에 의해서도 결정됩니다.
아까 제가 한줌 보여 드린 다이아몬드 원석을 보고 눈치채셨을지 모르지만, 다이아몬드는 온갖 모양과 빛깔이 다 있습니다. 우리가 맨 처음에 하는 일은 원석을 빛깔에 따라 분류하는 것인데, 빛깔이 희면 흴수록 가치가 높죠. 하지만 분홍, 파랑, 빨강과 같이 우리가 희귀색이라고 부르는 빛깔을 띤 다이아몬드도 약간 있는데, 그런 다이아몬드는 흰 다이아몬드보다 값이 더 비쌉니다. 극히 드무니까요.
끝으로 우리는 투명도에 따라서 다이아몬드에 등급을 매겨야 합니다. 어떤 다이아몬드가 결함이 없는 것으로 분류된다는 것은, 루페로 들여다보아도 결함이 전혀 보이지 않는다는 뜻입니다. 이처럼 다이아몬드의 모양과 투명도와 빛깔도 캐럿으로 따지는 무게만큼이나 중요할 수 있습니다. 예를 들자면, 1995년에 이제까지 연마된 다이아몬드 가운데 가장 큰(546.67캐럿) 것으로 생각되는 다이아몬드가 전시된 적이 있습니다. 그러나 거의 골프 공만한 크기에도 불구하고, 그 다이아몬드는 세계에서 가장 값비싼 다이아몬드가 아닙니다. 투명도가 낮고 빛깔도 누런 갈색이기 때문입니다.”
나는 안트베르펜을 떠나기 전에 50년 동안 다이아몬드업계에 종사해 온 한스 빈스와 이야기를 나누었습니다. 나는 마지막으로 묻고 싶은 질문이 하나 있었습니다. 무엇 때문에 다이아몬드가 그토록 특별한 것입니까?
그는 이렇게 대답했습니다. “나는 조그만 다이아몬드에는 그다지 흥미를 느끼지 않습니다. 기계로도 깎아서 연마할 수 있으니까요. 하지만 커다란 다이아몬드에는 매료됩니다. 다이아몬드마다 각기 다르거든요. 수백만 년 동안 화산의 압력에 의해 탄소가 압축되어 생긴 독특한 물질이니까요. 다이아몬드를 연구하다 보면, 나무 줄기 속에 있는 나이테와 유사한 성장 곡선을 실제로 볼 수 있습니다. 노련한 원석상(原石商)은 다이아몬드를 보고 그것이 어느 광산에서 나온 것인지도 알 수 있습니다.
다이아몬드 연마사는 조각가가 대리석을 보듯이 다이아몬드 원석을 바라봅니다. 연마사는 자기가 만들 수 있는 작품을 이미 마음의 눈으로 보고 있죠. 그는 상상 속에서 깎고 연마해서 찬란한 보석을 만들어 냅니다. 나는 그 다이아몬드가 최종적으로 반지나 목걸이에 박히면 그것을 소유한 사람에게도 그와 동일한 기쁨을 선사하게 될 것이라는 생각을 즐겨 합니다.”
결국, 다이아몬드를 만들 가치가 있는 이유는 다이아몬드가 그것을 소유한 사람에게 기쁨을 선사해 주기 때문입니다.
“I suppose that the value of the finished gem depends on its size,” I remarked. “It’s not quite as simple as that,” Dirk replied. “Diamond traders are wont to say that the value of the diamond depends on four factors: cut, carat, color, and clarity. Each one has a bearing on the beauty—and hence the value—of the stone.
“Let’s start with the cut. A good cut is a work of art, a sculpture in miniature, you could say. Take a closer look at that heart-shaped diamond you were admiring. The shape is not an easy one to manufacture, and it is one that requires sacrificing more of the original stone than other shapes. Notice how all the facets have been positioned symmetrically to enhance the beauty of the gem. We would say that this particular diamond has a very fine cut.
“You were first impressed by its size, and understandably so, since it is a large, 8-carat stone. one carat is equivalent to two tenths of a gram, by the way, so we determine the carat value simply by weighing the stone. Generally speaking, more carats mean a more valuable diamond, but its value will also be affected by color and clarity.
“Diamonds come in all shapes and colors, as you will have noticed from our packet of rough stones. The first thing we do is sort them according to color, the whiter ones being the more valuable. Although, there are a few stones that have what we call fancy colors, such as pink, blue, or red; and these fetch higher prices than the white stones do, since they are extremely rare.
“Finally, we have to grade a stone by its clarity. If a stone is classified as flawless, it means that when you look into the stone—even with a loupe—you will not see any imperfections. Thus, a diamond’s cut, clarity, and color can be just as important as its weight in carats. To give you an example, in 1995, what may be the largest diamond ever polished (546.67 carats) was put on display. But despite its size—nearly that of a golf ball—this is not the world’s most valuable diamond, because of its inferior clarity and its yellow-brown color.”
Before leaving Antwerp, I spoke to Hans Wins, who has been involved in the diamond industry for 50 years. I wanted to ask one last question, What makes a diamond so special?
“I don’t find the small stones so exciting—they can even be fashioned on a machine,” he replied. “But large diamonds fascinate me. Every stone is different—a unique creation squeezed out of carbon by millions of years of volcanic pressure. When you study the stone, you can actually see the growth lines, somewhat like those in the trunk of a tree. An experienced dealer can even tell you which mine it came from.
“A diamond manufacturer looks at such a stone the way a sculptor looks at a block of marble. He already sees in his mind’s eye what he can create. In his imagination, he is cutting and polishing and a magnificent gem is emerging. I like to think that when the diamond finds its final setting in a ring or a necklace, it will give that same pleasure to its owner.”
When all is said and done, that is why it is worthwhile to make a diamond.
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