피에르 발데스 즉 피터 왈도는 12세기에 프랑스에 살았던 부유한 상인이다. 그 당시 로마 가톨릭 교회가 의도적으로 사람들을 성서에 대해 무지한 상태에 있게 하자, 왈도는 복음서와 그 밖의 성서책을 프랑스 남동부에 사는 사람들이 일상적으로 사용하는 언어로 번역하는 일을 재정적으로 지원하였다. 그 후 왈도는 자신의 사업을 정리하고 복음을 전파하는 일에 투신하였다. 얼마 안 있어 많은 사람들이 그에게 가담하자, 1184년에 그와 그의 동료들은 교황 루키우스 3세에 의해 파문당했다.
결국, 성서 지향적인 전파자들로 이루어진 이러한 집단들은 왈도파로 알려지게 되었다. 그들은 초기 그리스도교의 신앙과 관습으로 돌아갈 것을 주창하였다. 그들은 면죄부, 죽은 자들을 위한 기도, 연옥, 마리아 숭배, “성인들”에게 하는 기도, 유아 세례, 십자가상 숭배, 성변화(聖變化) 등 가톨릭의 전통적인 관습과 신앙을 배척하였다. 그 결과, 왈도파는 종종 가톨릭 교회의 손에 끔찍한 고통을 당하였다. 역사가인 윌 듀랜트는 국왕 프랑수아 1세가 비가톨릭교인들에 대한 탄압 조처를 취했을 당시의 상황을 이렇게 묘사한다.
“드 투르논 추기경은 왈도파가 정부에 대해 모반 음모를 꾸미고 있다고 주장하며 병약하고 우유부단한 왕을 설득하여, 이단죄가 성립되는 모든 왈도파 신자를 사형에 처하는 법령(1545년 1월 1일자)에 조인하도록 하였다. ··· 일 주일(4월 12-18일) 내에 몇 군데 마을이 완전히 불에 탔는데, 그 중 한 마을에서는 800명의 남녀와 어린이들이 학살당하였다. 두 달 동안 3000명이 죽임을 당하였고, 22군데 마을이 쑥대밭이 되었으며, 700명의 남자들은 갤리선(船)의 노를 젓는 형벌에 처해졌다. 공포에 질린 스물다섯 명의 여자는 동굴로 피신했다가 입구에 지른 불로 인해 질식사하였다.”
그와 같은 역사적인 사건들에 관해, 듀랜트는 이렇게 평하였다. “이러한 박해는 프랑수아가 통치 중에 저지른 최대의 실수였다.” 그러나 왕이 인가한 박해 기간에 왈도파 신자들의 확고함을 관찰한 사람들은 어떠한 영향을 받았는가? 듀랜트는 이렇게 썼다. “순교자들이 보여 준 용기는 그들의 대의에 위엄과 영광을 더해 주었다. 지켜 보고 있던 수많은 사람들이 감명을 받고 당혹해하였음이 분명하다. 이러한 대대적인 처형이 없었더라면 그들은 결코 조상 대대로 물려받은 신앙을 굳이 바꾸려 들지 않았을 것이다.”
바시에서 일어난 학살, 종교 전쟁의 도화선이 되었다
PIERRE VALDES, or Peter Waldo, was a wealthy merchant in 12th-century France. During this time when the Roman Catholic Church purposely kept the people in ignorance of the Bible, Waldo financed the translation of the Gospels and other Bible books into the common language of the people of southeastern France. He then gave up his business and dedicated himself to preaching the Gospel. Soon many joined him, and in 1184 he and his associates were excommunicated by Pope Lucius III.
In time, these Bible-oriented groups of preachers became known as the Waldenses. They advocated a return to the beliefs and practices of early Christianity. They rejected traditional Catholic practices and beliefs, including indulgences, prayers for the dead, purgatory, worship of Mary, prayers to the “saints,” infant baptism, adoration of the crucifix, and transubstantiation. As a result, the Waldenses often suffered terribly at the hands of the Catholic Church. Historian Will Durant describes the situation when King Francis I launched a campaign against non-Catholics:
“Cardinal de Tournon, alleging that the Waldenses were in a treasonable conspiracy against the government, persuaded the ailing, vacillating King to sign a decree (January 1, 1545) that all Waldenses found guilty of heresy should be put to death. . . . Within a week (April 12-18) several villages were burned to the ground; in one of them 800 men, women, and children were slaughtered; in two months 3,000 were killed, twenty-two villages were razed, 700 men were sent to the galleys. Twenty-five terrified women, seeking refuge in a cavern, were asphyxiated by a fire built at its mouth.”
Regarding such historical events, Durant commented: “These persecutions were the supreme failure of Francis’ reign.” But what was the effect upon those who observed the steadfastness of the Waldenses during the persecutions authorized by the king? Durant wrote: “The courage of the martyrs gave dignity and splendor to their cause; thousands of onlookers must have been impressed and disturbed, who, without these spectacular executions, might never have bothered to change their inherited faith.”
The massacre at Vassy touched off the wars of religion
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