한편, 가톨릭교의 지도자들은 가톨릭을 믿는 백성들을 선동하여 위그노들을 적대시하게 하였습니다. 툴루즈에서 가톨릭 교직자들은 추종자들에게 이렇게 권고하였습니다. “우리가 책임질 테니, 전부 죽이고 약탈하시오. 우리가 보호해 주겠소.” 왕과 의회와 통치자와 군대 지휘관들이 맹렬한 탄압으로 본을 보였으므로, 가톨릭교를 믿는 대중들도 그 본을 따랐습니다.
하지만 위그노들도 반격을 가해 왔습니다. “성” 바돌로매 축일의 학살이 있은 지 두 달도 채 안 되어, 위그노들은 네 번째 종교 전쟁을 개시하였습니다. 이 전쟁에서는 위그노측의 수가 가톨릭측보다 많아 위그노들은 형상과 십자가상 및 가톨릭 교회 안에 있는 제단을 부수고 심지어 살육을 자행하기까지 하였습니다. “하느님께서는 도시든 사람이든 용서해 주기를 원하지 않으신다”고 프랑스 프로테스탄트교의 지도자인 장 칼뱅은 자신이 펴낸 「참 믿음 고수 선언」(Declaration to Maintain the True Faith)이라는 소책자에서 단언하였습니다.
그 후로 네 번의 종교 전쟁이 더 있었습니다. 다섯 번째 종교 전쟁은 1576년에 국왕 앙리 3세가 위그노에게 프랑스 전국 어디에서나 예배를 볼 수 있는 전적인 자유를 허락하는 평화 협정에 조인함으로 막을 내렸습니다. 결국, 가톨릭 교세가 매우 강했던 도시인 파리에서 백성들이 들고 일어나 앙리 3세를 축출하였습니다. 앙리 3세가 위그노를 너무 부드럽게 대한다고 생각한 것입니다. 가톨릭측은 기즈의 앙리가 이끄는 반대 정부 즉 가톨릭 신성 동맹을 결성하였습니다.
급기야 여덟 번째 전쟁 즉 앙리 3세(가톨릭측)는 나중에 그의 뒤를 이어 왕위에 오른 앙리 드 나바르(프로테스탄트측)와 손잡고 앙리 드 기즈(가톨릭측)에 대항하였습니다. 결국 앙리 3세는 앙리 드 기즈를 암살하는 데 성공하였지만, 1589년 8월에는 앙리 3세 자신도 도미니크회의 수사에게 암살당하였습니다. 그리하여 17년 전 “성” 바돌로매 축일의 학살을 살아 남은 앙리 드 나바르가 왕위에 올라 앙리 4세가 되었습니다.
앙리 4세는 위그노였으므로, 파리의 시민들은 그에게 복종하려고 들지 않았습니다. 가톨릭 신성 동맹은 전국에 무장 반대 세력을 조직하였습니다. 앙리 4세가 몇몇 전투에서 승리를 거두기는 하였지만, 스페인 군대가 가톨릭측을 지원하기 위해 도착하자 앙리 4세는 결국 프로테스탄트교를 버리고 가톨릭 신앙을 받아들이기로 하였습니다. 앙리 4세는 1594년 2월 27일에 대관식을 갖고 파리로 입성하였는데, 시민들은 전쟁으로 완전히 기진맥진한 상태에서 그를 왕으로 맞이하였습니다.
그리하여 프랑스의 종교 전쟁은 가톨릭교인들과 프로테스탄트교인들이 30여 년 동안 주기적으로 서로 살육을 자행한 끝에 막을 내리게 되었습니다. 1598년 4월 13일에 앙리 4세는 역사적으로 유명한 낭트 칙령을 내려 프로테스탄트교인들에게 양심과 숭배의 자유를 부여하였습니다. 교황의 말에 따르면, 그 칙령은 “누구에게나 양심의 자유를 부여했기 때문에 상상할 수도 없는 최악의 사건이었으며, 세상에서 가장 끔찍한 일”이었습니다.
프랑스 전국에 있는 가톨릭교인들은 앙리 4세가 그 칙령을 내림으로 자기들의 신조를 옹호하기로 한 약속을 저버렸다고 생각하였습니다. 가톨릭 교회는 가만히 있지 않았으며, 거의 한 세기가 지난 후에 루이 14세는 결국 낭트 칙령을 폐지하고 위그노들에게 훨씬 더 혹독한 박해를 가하기 시작하였습니다.
In the meantime, the Catholic population was stirred up by its leaders against the Huguenots. In Toulouse, Catholic clerics exhorted their followers: “Kill all, pillage; we are your fathers. We will protect you.” By means of violent suppression, the king, parliaments, governors, and captains set the example, and the Catholic masses followed.
However, the Huguenots fought back. Within two months of the “Saint” Bartholomew’s Day massacre, they began the fourth religious war. Where they outnumbered Catholics, they destroyed statues, crucifixes, and altars in Catholic churches, and even killed. “God wants neither towns nor people to be spared,” declared John Calvin, the leader of French Protestantism, in his pamphlet Declaration to Maintain the True Faith.
Four more wars of religion followed. The fifth ended in 1576 with King Henry III signing a peace that provided the Huguenots full freedom of worship everywhere in France. The ultra-Catholic city of Paris eventually revolted and drove out Henry III, considered too conciliatory toward the Huguenots. The Catholics set up an opposition government, the Catholic Holy League, led by Henry of Guise.
Finally, the eighth war, or the War of the Three Henrys, saw Henry III (Catholic) form an alliance with his future successor, Henry of Navarre (Protestant), against Henry of Guise (Catholic). Henry III managed to have Henry of Guise assassinated, but in August 1589, Henry III himself was assassinated by a Dominican monk. Thus, Henry of Navarre, who had been spared 17 years earlier during the “Saint” Bartholomew’s Day massacre, became King Henry IV.
Since Henry IV was a Huguenot, Paris refused to submit to him. The Catholic Holy League organized armed opposition to him throughout the country. Henry won several battles, but when a Spanish army arrived to support the Catholics, he finally decided to renounce Protestantism and accept the Catholic faith. Crowned on February 27, 1594, Henry entered Paris, where the people, totally exhausted by the wars, hailed him as king.
Thus the French Wars of Religion came to an end after more than 30 years in which Catholics and Protestants periodically slaughtered one another. on April 13, 1598, Henry IV issued the historic Edict of Nantes, which authorized freedom of conscience and worship to Protestants. According to the pope, the edict was “the worst thing that could be imagined because it granted freedom of conscience to one and all, which was the most terrible thing in the world.”
Throughout France, Catholics felt that the edict was a betrayal of Henry’s promise to support their creed. The church did not rest until, nearly a century later, Louis XIV revoked the Edict of Nantes, initiating an even more severe persecution of the Huguenots.
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